Herfstvakantie 2024:

Ontdek het zelf!

Deze herfstvakantie valt er van alles te ontdekken en beleven bij Museum Hoge Woerd! Speciaal voor nieuwsgierige onderzoekers, jonge kunstenaars en avonturiers bieden we een reeks spannende activiteiten aan, die je meenemen in de wereld van de archeologie en het Romeinse verleden.

Van proefjes doen met archeologische materialen in ons ArcheoLab tot het herleven van een Romeins fort met een VR-bril – er is voor iedereen iets te beleven. Kom experimenteren, ga creatief aan de slag of laat je rondleiden door een ervaren gids en ontdek samen met ons de schatten van 2000 jaar geleden. Alle activiteiten zijn geschikt voor gezinnen en kinderen vanaf 8 jaar, dus neem je vrienden of familie mee en beleef een onvergetelijke herfstvakantie bij Museum Hoge Woerd!

Bekijk hieronder het volledige programma en zorg dat je niets mist!

Proefjes in het ArcheoLab

In het ArcheoLab van Museum Hoge Woerd kan jong en oud aan de slag met authentieke archeologische materialen en onderzoekstechnieken. Op deze manier wordt archeologie op een laagdrempelige en interactieve manier tastbaar gemaakt voor alle bezoekers. Speciaal voor de jonge onderzoekers vindt er op dinsdag 29 oktober een proefjesmiddag plaats. Museumbezoekers vanaf 8 jaar zijn van harte welkom om te experimenteren met allerlei verschillende testjes en onderzoeksmethoden. Hoe kun je bijvoorbeeld zelf lijm maken, of hoe zie je het verschil tussen allerlei zaden en pitten? Schuilt er ook een archeoloog in jou? Je komt erachter in het ArcheoLab!

Virtuele ontdekkingstocht door het Romeinse verleden

Wil je het verleden echt met je eigen ogen bekijken? Stap op woensdag 30 oktober met een VR-bril in de wereld van 2000 jaar geleden en beleef het Romeinse fort zoals het ooit was. In deze virtuele ontdekkingstocht, geleid door moderne VR-technologie, neemt een rondleider je mee naar de Romeinse tijd. Nergens anders krijg je zo’n compleet beeld van een garnizoens­stadje aan de Limes, de voormalige Romeinse grens. Ontdek samen hoe het dagelijkse leven er toen uitzag en wat er allemaal gebeurde in en om het fort. Deze rondleiding is leuk voor jong én oud!

Schilderen met bijenwas – zoals de Romeinen deden

Ontdek de oude kunst van encaustic schilderen in deze creatieve workshop speciaal voor kinderen vanaf 8 jaar! In ons archeologiemuseum leer je donderdag 31 oktober hoe de oude Romeinen schilderden met bijenwas en pigmenten. Onder begeleiding van een ervaren docent ga je zelf aan de slag met deze boeiende techniek. Experimenteer met verschillende texturen en creëer jouw eigen unieke kunstwerk dat je mee naar huis mag nemen. Deze workshop is niet alleen leerzaam, maar vooral ook heel leuk en kleurrijk. Ontdek de kunstenaar in jezelf en ervaar hoe het voelt om met echte historische technieken te werken in het ArcheoLab!

Nog meer te ontdekken

Ook valt er op eigen gelegenheid een heleboel te beleven in Museum Hoge Woerd. Met het Kinderspoor gaat de hele familie op pad om de mysterieuze voorwerpen van Bastiaan Baggerman op te speuren, puzzels op te lossen en uiteindelijk de code van het geheime kistje te kraken. Of ga gewapend met onze speurtocht op avontuur door het hele Castellum. Speur en puzzel de juiste oplossing bij elkaar en knutsel na het afronden hiervan je eigen souvenir voor thuis in elkaar.

Ben je nog niet uitgekeken en wil je nog meer weten over de spannende geschiedenis van dit deel van Utrecht? Laat je dan meevoeren door een rondleider langs het Romeinse schip De Meern I, rondom het castellum en over de omwalling van het fort.

Van zaterdag 26 oktober t/m zondag 3 november vieren we de herfstvakantie bij Museum Hoge Woerd. Het museum is geopend van dinsdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00 uur. Voor meer informatie over tijden, boekingsmogelijkheden en het volledige aanbod, klik hier.