Het museum biedt educatieve activiteiten aan voor het basisonderwijs: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.
Ons museum is al door heel wat schoolklassen uit de regio maar ook door scholen elders in het land bezocht. Hier presenteren wij het aanbod voor het aankomende schooljaar en lichten hier kort de werkwijze toe.
Wil je op eigen gelegenheid het museum bezoeken met je klas? Neem dan vooraf contact op via museum@castellumhogewoerd.nl.
Een begeleid bezoek met een groep leerlingen aan het castellum duurt ongeveer 1 uur. Maak zelf een combinatie van één activiteit uit de categorie WETEN en één uit de categorie MAKEN, SPELEN of ONDERZOEKEN.
De activiteiten worden begeleid door museumdocenten en per 15 leerlingen verwachten wij ook 2 actieve begeleiders vanuit school. De prijs van een klassenbezoek is €60 voor een bezoek van maximaal 30 leerlingen. Naast de beschrijving van de activiteiten staat een formulier dat u kunt gebruiken om uw aanvraag in te dienen.
Het is ook mogelijk om bij Museum Hoge Woerd museumkisten en spreekbeurtkoffers te reserveren.
Klassenbezoeken, museumkisten en spreekbeurtkofers dient u minimaal 2 weken van tevoren te reserveren. Reserveringen worden binnen 3 werkdagen in behandeling genomen.
Weten
Deze activiteiten geven informatie over een bepaald onderwerp. De leerlingen gaan zelf op onderzoek uit en komen zo meer te weten over het gekozen onderwerp. Tip: kies voor Romeins schip als de klas het museum voor het eerst bezoekt.
Maken
Deze activiteiten zijn erop gericht om zelf iets te maken. Datgene wat de leerlingen zelf gemaakt hebben, mogen ze natuurlijk ook mee naar huis nemen.
Spelen
De leerlingen spelen een spel waarin ze kennis maken met de Romeinen. Verschillende varianten mogelijk.
Onderzoeken
Tijdens deze activiteiten gaan de leerlingen oude voorwerpen of fragmenten daarvan onderzoeken. Met een checklist vol onderzoeksvragen voeren de leerlingen op verschillende manieren een eigen onderzoek uit.
Let op: Uw reservering is pas definitief als u een bevestiging per mail heeft ontvangen.
Activiteiten groep 1/2
Romeins schip
Gekleed in een Romeinse tunica stappen de leerlingen in de wereld van de Romeinen. Er wordt kort verteld over het schip, de schipper en zijn spullen die bij het schip gevonden zijn. Vervolgens gaan de leerlingen een foto-opdracht uitvoeren bij het schip.
Kruidenbuideltje
In het badhuis gebruikten de soldaten heerlijk geurende kruiden om het baden aangenaam te maken. Leerlingen maken zelf een kruidenbuideltje gevuld met lavendel of pepermunt. Thuis kunnen ze het gebruiken in bad of voor een heerlijk ontspannend voetenbadje.
Hoe ging dat bij de Romeinen?
Spelenderwijs ontdekken de leerlingen allerlei gewoonten en gebruiken van de Romeinen. Hoe ziet Romeins wc-papier er bijvoorbeeld uit? En hoe verlichtten de Romeinen hun huizen?
Activiteiten groep 3/4
Romeins schip
Gekleed in een Romeinse tunica gaan de leerlingen als echte Romeinse kinderen op ontdekkingstocht bij het Romeinse schip. Wat heeft de schipper meegemaakt voordat zijn schip zonk? Waarom waren nog zoveel spullen aan boord? Waarom zijn de voorwerpen zo goed bewaard gebleven? Vervolgens gaan de leerlingen op zoek naar de eigendommen van de schipper.
Badhuis
Op het voorterrein bij de ingang van het castellum stond vroeger een middelgroot badhuis. Waarom lag het badhuis buiten de omwalling van het castellum? Wat deden de Romeinen zoal in dit badhuis? Was het badhuis alleen voor de Romeinse soldaten bedoeld? Ter plekke worden de leerlingen ingewijd in de badrituelen van de Romeinen. Wat hadden de soldaten bijvoorbeeld bij zich als ze naar het badhuis gingen en hoe werkte het?
Kruidenbuideltje
In het badhuis gebruikten de soldaten heerlijk geurende kruiden om het baden aangenaam te maken. Leerlingen maken zelf een kruidenbuideltje gevuld met lavendel of pepermunt. Thuis kunnen ze het gebruiken in bad of voor een heerlijk ontspannend voetenbadje.
Dakpannen en diersporen
De Romeinen verrichtten allerlei werkzaamheden, waaronder het maken van dakpannen voor de daken van de soldatenverblijven en huizen. De dakpannen lagen in het veld te drogen. Per ongeluk liep er dan wel eens een dier of mens over de nog niet geharde pannen. De leerlingen maken zelf een stukje dakpan met een afdruk erin.
Notenspelletjes
Het deltaspel en het orkaspel zijn twee spellen met walnoten waar de Romeinse kinderen erg veel plezier aan beleefden. Het zijn leuke spellen om met zijn allen te doen op het binnenterrein van het castellum.
N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer kunnen de notenspelletjes in het castellum gespeeld worden.
Activiteiten groep 5/6
Romeins schip
Hoe heeft men het schip ooit ontdekt? Hoe gaat een archeoloog te werk bij zo’n grote, spectaculaire vondst? Wat komt hier allemaal nog meer bij kijken? De leerlingen onderzoeken bodemvondsten die in en om het schip gevonden zijn.
Wachttoren
Met de bepakking van een soldaat loopt de groep vanuit het castellum over de Romeinse weg naar de wachttoren. De museumdocent vertelt onderweg hoe het leven van de soldaten in de wachttoren geweest moet zijn. Natuurlijk wordt de toren daarbij ook beklommen. Van bovenaf kun je zelf het punt in Utrecht zien waar de volgende wachttoren heeft gestaan!
Archeologie
In het museumdeel ‘3000 jaar wonen en werken’ bevindt zich een archeologie-eiland. Hier is te zien en ervaren hoe de wereld van de archeologie werkt. Vervolgens wordt het ArcheoLab bezocht, waar aan echte archeologische projecten wordt gewerkt. De leerlingen mogen meewerken en ontdekken wat daar zoal bij komt kijken.
Vlaggenseinspel
De Romeinen gebruikten wachttorens om de omgeving in de gaten te houden en berichten door te geven als er onheil was. Het vlaggenseinspel is een spel waarbij de leerlingen aan elkaar berichten doorseinen. Gebruikt de seiner de goede vlaggen? Is het bericht duidelijk overgekomen?
N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer wordt een alternatief aangeboden.
Molaspel
In paren of drietallen strijden de leerlingen tegen elkaar op grote houten speelborden van het zogeheten molaspel. Wie legt de meeste mola’s? Wie is de ander te slim af? Snelheid en vaardigheid worden in dit spel op de proef gesteld. Het molaspel is de meest populaire game van zo’n 2000 jaar geleden.
Badhuisquiz
Hoe werkte het badhuis? Wat deden Romeinen in het badhuis? Hadden ze zwemkleding aan? Hoe lang verbleven ze in het badhuis? De museumdocent vertelt over de gewoonten en gebruiken in het badhuis. Let goed op, want daarna spelen de leerlingen de badhuisquiz.
Vondstenonderzoek
Als archeoloog kom je soms vreemde voorwerpen tegen. Door uitgebreid onderzoek en de voorwerpen van alle kanten te bestuderen, komt men vaak tot bijzondere ontdekkingen. De herkomst, het gebruik, de datering en de materiaalsoort vertellen veel over de vondst. De leerlingen gaan in het ArcheoLab als een echte archeoloog te werk en onderzoeken meerdere voorwerpen uit het verleden.
Activiteiten groep 7/8
Romeins schip
Hoe kom je erachter hoe oud het Romeinse schip is? Hoe werkt jaarringenonderzoek? Welke methoden zijn er nog meer om vondsten te dateren? De groep verdiept zich in dendrochronologisch (jaarringen) onderzoek. Daarna bestuderen zij de verschillende voorwerpen in de vitrines bij het schip.
Wachttoren
Terwijl de leerlingen over de Romeinse weg naar de wachttoren lopen, horen ze onderweg hoe de wachttorens functioneerden. Bij de wachttoren aangekomen ontdekken ze nog meer over het leven van de soldaten tijdens de wacht op deze torens. Wat aten ze? Hoe werkte het wachtrooster? Hoe lang verbleven ze op de wachttoren? Natuurlijk wordt de toren hierbij ook beklommen!
Archeologie
In het museumdeel ‘3000 jaar wonen en werken’ bevindt zich een archeologie-eiland. Hier is te zien en ervaren hoe de wereld van de archeologie werkt. Vervolgens wordt het ArcheoLab bezocht, waar aan echte archeologische projecten wordt gewerkt. De leerlingen mogen meewerken en ontdekken wat daar zoal bij komt kijken.
Limes
In de eerste eeuw na Christus bouwden Romeinse soldaten een belangrijke weg langs hun grens: de Limes. Dit was de noordgrens van het Romeinse rijk (venster 2 van de Canon van Nederland). Waarom is de Limes nou eigenlijk zo bijzonder? Aan de hand van een vragenspel puzzelen de leerlingen de Limes in elkaar.
Romeinse munt
De Romeinen hebben het muntsysteem naar onze regionen gebracht. Voor die tijd werd er vooral ruilhandel gepleegd. De leerlingen ontwerpen hun eigen Romeinse munt en maken deze in koper, zilver of goud. Welke keizer kies jij voor op je munt?
Molaspel
In paren of drietallen strijden de leerlingen tegen elkaar op grote houten speelborden van het zogeheten molaspel. Wie legt de meeste mola’s? Wie is de ander te slim af? Snelheid en vaardigheid worden in dit spel op de proef gesteld. Het molaspel is de meest populaire game van zo’n 2000 jaar geleden.
Vlaggenseinspel
De Romeinen gebruikten wachttorens om de omgeving in de gaten te houden en berichten door te geven als er onheil was. Het vlaggenseinspel is een spel waarbij de leerlingen aan elkaar berichten doorseinen. Gebruikt de seiner de goede vlaggen? Is het bericht duidelijk overgekomen?
N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer wordt een alternatief aangeboden.
Badhuisquiz
Hoe werkte het badhuis? Wat deden Romeinen in het badhuis? Hadden ze zwemkleding aan? Hoe lang verbleven ze in het badhuis? De museumdocent vertelt over de gewoonten en gebruiken in het badhuis. Let goed op, want daarna spelen de leerlingen de badhuisquiz.
Aardewerk sorteren
De Romeinen en de inheemse bevolking maakten allerlei voorwerpen van aardewerk. Dit weten we omdat er vele soorten aardewerk zijn teruggevonden uit deze tijd. Wat zijn zoal de kenmerken van de verschillende soorten aardewerk? Welke voorwerpen werden er vervolgens van dat aardewerk gemaakt? De leerlingen krijgen tips om het aardewerk te onderzoeken en sorteren vervolgens al het aardewerk met dezelfde kenmerken.